//]]> //]]> //]]>

Sila masukkan alamat email jika ingin Artikel terkini dihantar terus ke email anda:

qrcode

Sekiranya artikel-artikel di blog ini berguna,Sudi-sudilah share dengan kawan-kawan yang lain,gunakan facebook,twitter atau google plus.
dari

admin blog:

joyiman

teksi
TAXI SERVICE 24 Hours From:
KUALA LUMPUR,AMPANG,
GOMBAK,SELAYANG,RAWANG,
KEPONG,SG BULUH
PETALING JAYA, DAMANSARA
SUBANG JAYA, SHAH ALAM.
TO
KLIA Airport & Outstation
email to :
taxiklia@yahoo.com.my
with big luggages and credit card accept
http://www.taxiklia.net
Home » , » UBER tekan pemandunya

UBER tekan pemandunya



KUALA LUMPUR: Syarikat perkhidmatan pengangkutan antarabangsa Uber berkata tidak pernah berniat menekan pemandu sesuka hati dan semua caj yang dikenakan terhadap ‘rakan kongsi’ mereka bertujuan untuk menaikkan taraf aplikasi.

Ketua Komunikasi Uber Leigh Wong berkata kenaikan caj terhadap pemandu merupakan inisiatif syarikat dan ia bukan dikenakan sesuka hati, tetapi semuanya ada asas tersendiri.

“Pemotongan hasil yang diperoleh pemandu daripada 20% kepada 25% itu memang benar. Ini untuk kebaikan rakan kongsi juga,” katanya ketika dihubungi FMT.

Beliau berkata demikian susulan rungutan pemandu Uber mengenai kenaikan caj pemotongan perolehan itu sejak Julai lalu.

“Bermula 1 Mac, pemandu yang baru berdaftar akan melalui pemotongan caj 25%. Ini untuk kebaikan pemandu juga kerana Uber ingin membantu anda menyediakan aplikasi terbaik dan pulangan akan berbalik pada anda semula,” katanya.

Leigh berkata, secara keseluruhannya Uber mahu rakan kongsi memperoleh pendapatan lebih lumayan pada masa akan datang dengan menjadikan aplikasi ini sebagai antara perkhidmatan pengangkutan terbaik.

Sementara itu, pemandu Uber Ahmad Lufti Kamal yang tidak gembira dengan langkah kenaikan caj itu berkata pada awal 2014, Uber hanya mengambil 10% daripada jumlah pemandu terima.

“Saya mula mendaftar sebagai pemandu Uber pada Februari 2016 yang mana syarikat memotong 20% daripada hasil kami terima. Namun pada Julai 2016, Uber menaikkan caj pemotongan kepada 25%,” katanya ketika ditemui FMT.

Lufti berkata tindakan Uber seolah-olah ‘menekan’ pemandu dalam tempoh hanya beberapa bulan saja dan ia tidak wajar. “Pemandu Uber semakin ramai. Saya akui pendapatan tidak ‘selebat’ dulu. Kalau dulu saya boleh terima sehingga RM800 seminggu, kini hanya sekitar RM200 saja. Itu belum termasuk waktu promosi yang ditetapkan Uber, hendak isi minyak pun tak lepas.

“Saya sayang karier sebagai pemandu Uber tetapi sekiranya Uber menaikkan peratusan pemotongan hasil, saya kena ucap selamat tinggal nampaknya,” katanya.

Mohd Zulkifli Naseri yang berkhidmat sebagai pemandu Uber sejak September 2015 berkata syarikat itu perlu tampil dengan syarat efektif pada masa depan dalam memastikan ia terus kukuh.

“Pengalaman hampir setahun memandu Uber menemukan saya dengan pelbagai karenah manusia. Kebiasaannya, penumpang akan memberi rating kepada kami apabila tiba di destinasi.

“Saya pernah diberi rating paras rendah walhal saya sudah berikan layanan lima bintang kepada penumpang. Mungkin keadaan kereta saya kecil membuatkan penumpang tidak berapa selesa agaknya,” katanya yang memandu Perodua Axia.

Zulkifli berkata beliau tidak berminat lagi untuk memandu untuk Uber kerana berpendapat syarikat itu tidak prihatin terhadap pemandu.

“Mereka tidak kisah kami yang susah payah memandu ke sana sini demi mencari wang poket dan pada masa sama menjana wang untuk Uber. Selepas beberapa kali Uber menaikkan caj pemotongan hasil, saya nekad tidak memandu Uber lagi,” katanya.

Uber mula memasuki pasaran Asia pada Februari 2013 dan berada di Kuala Lumpur pada Oktober 2013 secara atas talian. Perkhidmatan ini semakin popular kerana dikatakan lebih murah, cepat dan baik, tetapi penumpangnya tidak dilindungi insurans. Sumber berita

P/s
Kalau sudah kapitalis memang macam tu,dah banyak kali pendedahan dibuat,baca la pautan dibawah ni
uber di haramkan

yahudi
Aku Dan Teksi © Template Design by joyiman | Publisher : Free Templates for blog| © Best View With Google Chrome